CZ|60 [min]
galerie

Multižánrový autofikční dokument o kvašení zelí s prvky politické eseje.

Já, kimči  je příběhem o trojici přátel, zapálených domácích výrobců korejského kvašeného zelí kimči. Tvůrci v něm vystupují pod svými skutečnými jmény, protože dokumentární esej na pomezí tří žánrů (Petra Hůlová: text, Petr Vrba: hudba, Jiří Havlíček: video) je svéráznou autofikcí. Fermentace zelí je jim postupem času nejen vším, co je v životě podstatné, ale rovněž "pravdivým zrcadlem" dnešní společnosti. Příběh s flashbacky do let společného mládí je záznamem o vzniku komunity, která začíná gurmánstvím a končí vizí společenského uspořádání.

Změny na bakteriální úrovni, ke kterým při fermentaci dochází, užívají jako užitečnou metaforu fungování společnosti. Zatímco neschopnost autoregulace divoce se množících bakterií, které umírají po vyčerpání zdrojů svého prostředí v sudu je paralelou naší společnosti, provázanost našeho těla s naším bakteriálním ne-já, otvírá důležité téma symbiózy. Téma fermentace v českém kontextu již tímto interpretačním způsobem otevřel projekt Fermentace Petra Vrby a Radima Labudy, na který nová inscenace po svém navazuje a dále ho rozvíjí.

Skupina pracuje s uměleckou hyperbolou, autostylizací, a ironií. Absurditu a humoru kombinují s jazykem internetu, příruček a kuchařských receptů. Napětí textové části vychází jak z příběhu samotného, tak z kontrastního užívání rozmanitých výrazových prostředků a komunikace hudby, obrazu a slova.

Připravili a účinkují: Petra Hůlová, Petr Vrba, Jiří Havlíček
Světelný design: Pavel Havrda
Dramaturgická spolupráce: Johana Švarcová Ožvoldová
Premiéra: 26. 9. 2022, Alfred ve dvoře, Praha

Jiří Havlíček je vizuální umělec a kurátor. Natočil několik krátkých filmů – Film Týden (2016), Rekonstrukce (2018), Revue Kroky (2022), které se promítaly jak na domácích, tak zahraničních filmových festivalech. Je autorem novely Teorie duchů (2018). Jako pedagog působí v ateliéru Text Forma Funkce na Fakultě umění v Ostravě. 

Petra Hůlová patří mezi nejpřekládanější české autory, je držitelkou většiny prestižních literárních cen (Magnesia Litera, Kniha Roku LN, Cena Jiřího Ortena, Cena Josefa Škvoreckého). Je autorkou deseti románů (mj. Paměť mojí babičce (2002), Umělohmotný třípokoj (2006), Macocha (2014), Stručné dějiny Hnutí (2018), Zlodějka mýho táty (2019). Je také autorkou divadelních her, scénářů, jednou ze zakladatelů Asociace spisovatelů a v rámci amerického programu SIT působí v Praze rovněž jako lektorka tvůrčího psaní.

Petr Vrba je jedním z předních českých hudebníků věnujících se hudební improvizaci a pravidelně v této oblasti spolupracující se zahraničními umělci jako interpret, vedoucí workshopů nebo organizátor koncertů. Jeho diskografie čítá na čtyřicet titulů vydaných na prestižních značkách jako Another Timbre, Mikroton, Corvo aj. Vystupoval na festivalech v Austrálii, Rakousku, Francii, Španělsku, Chorvatsku, Německu, Jižní Koreji, Rusku a mnoha dalších. Z domácích festivalů můžeme zmínit Ostravské dny, Alternativa, Vs.Interpretation, Expozice nové hudby aj. Je zakladatelem několika mezinárodních těles v kterých vystupuje s nejvýraznějšími postavami světové scény volné improvizace jakými jsou např. Thomas Lehn, Franz Hautzinger, Xavier Charles, Axel Dörner, Birgit Ulher a další.
www.vrrrba.cz

Akusmatická skladba Petra Vrby pro Český rozhlas, Opus symbioticum je k poslechu zde.
Článek Radima Labudy pro Artalk, Mikropolitika mliečného kvasenia je k přečtení zde.

Vznik inscenace laskavě podpořili hlavní město Praha, Ministerstvo kultury, Státní fond kultury ČR a MČ Praha 7 - Art District.