LIL DRAMA

Peter Gonda a kolektiv
premiéra
Po 09 červen
20:00
Út 10 červen
20:00
CZ|50 [min]
galerie

Mladí si berou slovo a obracejí se ke starším, kteří jim říkají co smí a co nesmí. Učí je také o svobodě – ale jen když jsou zticha! Tentokrát budou mlčet dospělí. „Protože, když mluví děti, dospělí poslouchají.“

Lil Drama je divadelní projekt s dospívajícími lidmi v režii Petra Gondy. Gonda a jeho kolektiv se od října 2024 setkávali se skupinou mladého účastnictva, aby společně zkoumali téma útlaku, násilí a vzdoru. Vzniklo tak představení nikoli pro děti, ale představení dětí pro dospělé. Lil Drama je sérií pokusů: pokus o pochopení světa, o jeho reflexi, o změnu, i o jeho destrukci.

Finger guns mohou zabíjet. AI může trpět. Loutky se mordují ve jménu vyššího smyslu. Fake punches se stávají nástroji hravé, ale děsivé eskalace násilí. „Kapitalizmus je přesně ten druh slizu, který prodávají v růžové třpytivé tubě s nápisem „limited edition“, ale když ji otevřeš, je cítit po chemikáliích a rozleptá ti stůl.“

Koncept a režie: Peter Gonda
Dramaturgie: Adam Dragún a Domen Šuman
Hudební dramaturgie: Michal Cáb
Scénografie: Matěj Sýkora
Krizová intervence: Petra Pellarová
Produkce: Lucia Račková
Loutková výpomoc: Berta Doubková a Jakub Müller
Produkční výpomoc: Eva Oliva
Účinkující: Idris Bermak, Nicolas Doležal, Nevena Jovičová, Eliška Převrátilová, Nathan Procházka

Peter Gonda je divadelní režisér a audiovizuální umělec. Vystudoval KALD na DAMU pod vedením J. Adámka, D. Jařaba a M. Krobota. Zaměřuje se na testování experimentálních divadelních forem, často ve spolupráci s neherci. Gondov dlouholetý zájem o práci s neprofesionálními herci a herečkami obohacuje divadelní prostor a podporuje rozmanité a inkluzivní publikum. Jeho metoda „vymyšleného“ divadla, která klade důraz na improvizaci a vstupy účastníků a účastnic, kultivuje kritické myšlení a sociální uvědomění aktérů a aktérek. Gondove poslední produkce jsou Moravský Kras (HaDivadlo, 2023), OK Carbon (Alfred ve dvoře, 2021), nebo scénický koncert Šest příběhů o vzniku a zániku (Petrohradska
kolektiv, 2019).

Michal Cáb se zabývá se soundartem, programováním audiovizuálních syntetizátorů a algoritmických kompozicí. Vystudoval teologii a postgraduálně Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Intermédia III. T. Vanka. Zabývá se problematikou užívání programovacích jazyků a otevřeného software jako vyjadřovacího prostředku pro dnešního umělce. Realizoval řadu hudebních doprovodů pro divadelní představení i výstavních projektů.

Matěj Sýkora vystudoval scénografii na JAMU. Amatérský kunsthistorik, restaurátor, muzejní instalátor a filmový rekvizitář. Za sebou má scénické a kostýmní spolupráce s divadly D'EPOG, Na zábradlí, Švandovým divadlem, Divadlem Letí, D 21, Divadlem Husa na provázku, MeetFactory, Feste, Reduta, Tramtárie, Lišen, Studio Dům, Continuo nebo HaDivadlo.

Adam Dragún studoval na Fakultě Humanitních Studií UK, Krakovské Akademii Sztuk Teatralnych, aktuálně na pražské DAMU. Jeho práce  překračují hranice mezi veřejným a intimním, fikcí a dokumentem. S Olgou Ciężkowszkou vytvořil dokumentární inscenace Naposledy kdy byli moji rodiče v Komuně Warszawa (2022) a Deadline (2023). Zpívá v post-punkové kapele Berlin Manson.

Domen Šuman je mladý slovinský režisér a dramaturg. Momentálně dokončuje magisterské studium na KALD DAMU. Jako režisér připravil: Až umřu, pusťte mi... (KALD, 2022), Uncanny: Strach má velké oči (DISK, 2023) a Garden of Labour (DISK, Archa+, 2024). Jako dramaturg se take podílel na inscenacich: Silence and Other Impossible Objects (Valtteri Alanen, 2023), FASCIARIUM (Susana Botero Santos, 2022), Dobré už bolo (Karol Filo, 2024).

Lucia Račková, produkční, lektorka, kostymérka a řemeslnice. Spoluzakladatelka a produkční spolku OSTRUŽINA. V letech 2014 – 2017 působila jako produkční pro dětské aktivity v Tanci Praha.

Činnost divadla Alfred ve dvoře podporují hlavní město Praha, Ministerstvo kultury, Státní fond kultury ČR, MČ Praha 7 - Art District.