UPŘEDENÍ

Burian, Novotný, Hrdlička
premiéra
Po 28 září
20:00
vstupenky
premiéra
Út 29 září
20:00
vstupenky
CZ|50 [min]
galerie

Upředení sdružuje tři výrazné tvůrčí osobnosti - literáta a překladatele Pavla Novotného, hudebníka a divadelníka Jana Buriana ml. a audiovizuálního umělce Jaroslava Hrdličku.

Inscenace je adaptací textů Pavla Novotného, které jsou interpretovány a komentovány v prostředí morfovacího projekčního stolu za přítomnosti tří mystických hlasů. Tvůrce zajímají hranice srozumitelnosti, neznáma, změny perspektivy, nové jazyky, překvapení, tajemství i humor. Pracují s principy fenoménu ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) a inspirovali se také praktikou Deep Listening (Hluboké naslouchání) americké hudební skladatelky Pauline Oliveiros.

Text: Pavel Novotný
Hudba: Jan Burian
Scéna/video/světlo: Jaroslav Hrdlička

Pavel Novotný (1976) Působí jako vedoucí Katedry německého jazyka TUL. Píše poezii a písňové texty, vydal básnické sbírky "Sběr", „Mraky“ a „Havarijní řád“ a společně s Helenou Skalickou prózu „A to si pak můžeš řikat, co chceš“. Jeho celoživotní tvůrčí projekt tvoří „Tramvestie“, v principu nekonečný soubor zvukových a textových záznamů, mapujících tramvajovou jízdu mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Společně s Jaromírem Typltem jevištně zpracoval dadaistickou skladbu Kurta Schwitterse "Ursonate". Pro ČRo3 vytvořil řadu radiofonických kompozic (např. „Vesmír“, „Tramvestie“, „Promeření“). V německém nakladatelství Arco vydal dizertační práci o literární koláži a montáži a zabývá se teorií akustické literatury. Překládá především z němčiny (H. M. Enzenzberger, Gerhard Rühm, Konrad Bayer, Volker Braun, Anja Utler a.j.) Zatím posledním překladem je antologie Wiener Gruppe (společně s Nikolou Mizerovou, Rubato 2015)

Jan Burian (1976) je český hudební skladatel a zvukový designer. Spolupracoval s různými divadelními tvůrci (Min Tanaka, Dogtroep, Peter Schumann, Living Dance Studio Beijing) a filmovými umělci (P. Koutecký, V. Švankmajer, M. Mareček). Přes deset let již pracuje s terapeutkou Marií Madeirou a vytvořil hudbu pro její dvě knihy. Pro NFA složil a nahrál hudbu k zrestaurovanému filmu Takový je život a v současné době pracuje na zvukové podobě pro restaurované první české filmy Jana Kříženeckého. Vede workshopy zvukového designu, art of listening a kreativního přístupu k elektronickým hudebním nástrojům (Archa International Summer School, FSV UK, Ableton User Group Prague). Je zakládajícím členem hudebních projektů Tyto alba a Kyklos Galaktikos.

Jaroslav Hrdlička vystudoval Akademii výtvarných umění v ateliéru Nové Média I. Řadu let experimentuje s použitím projekce a nových technologií v mnoha divadelních inscenacích (např. v představení Ordinary People uvedeném mimo jiné i na Festival d'Avignon ve Francii), koncertech či výstavách. Je členem hudebně divadelní skupiny Kyklos Galaktikos. Byl hlavním programátorem počítačové hry Dark Train studia Paperash oceněnou jako hra roku za Nejlepší vizuální stránku a také jedním z animátorů nového seriálu Tlačenka portálu binarycode.one.